اینک بایستهها و جایگاه مسجد در سند چشمانداز ایران اسلامى را به تحلیل مىنشینیم.
«جامعهى ایرانى در افق این چشمانداز چنین
ویژگىهایى خواهد داشت: ... الهام بخش، فعال و مؤثر در
جهان اسلام با... ، جامعهى اخلاقى، نواندیشى و پویایى
فکرى و اجتماعى، تأثیرگذار بر همگرایى اسلامى
و منطقهاى براساس تعالیم اسلامى و اندیشههاى
امام خمینى قدسسره».[1]
با توجه به پدیده نامیمون رسانههاى تبلیغى غرب و نیز صهیونیسم و وهابیت در منطقه که هر دو دست به دست هم داده تا «همگرایى اسلامى و منطقهاى»[2] را به هم زنند، آیا نباید تنها درمان این درد یعنى «تعالیم اسلامى و اندیشههاى امام خمینى قدسسره»[3] را با استفاده از این فناورى آنهم در قالب مسجد به گوش این مردم رساند!؟ یادمان باشد که پیام امام خمینى قدسسره در دوران نهضت انقلاب اسلامى ایران نیز از طریق مساجد به گوش همگان رسید.
تنها راه اشاعه این پیام مقدس، مسجد مىتواند باشد. از اینروست که دشمن هماره با آن مخالف است. مسترهمفر جاسوس بریتانیا در خاطراتش مىنویسد:
«از بناى مساجد... به هر صورت باید جلوگیرى شود».[4]
به عبارت «به هر صورت» توجه نمائید. این همچنان سیاست راهبردى استکبار است.
مگر نه آن است که «جامعهى ایرانى در افق این چشمانداز[بیست ساله]... برخوردار از دانش پیشرفته، توانا در تولید علم و فناورى»[5] باید باشد. آیا این نیروها را نباید مسجد تربیت کند؟ مگر نه آن است که مسجد محل پرورش و آموزش بوده است؟ آیا تا امام جماعتى که خود براین ویژگىهاآراسته نگردد، مىتواند الگوساز باشد تا جوان «از دانش پیشرفته برخوردار»[6] و «توانا در تولید علم و فناورى»[7] گردد؟ علامه طباطبایى قدسسره در بحث روایى ذیل آیه «اقیموا وجوهکم عند کل مسجد»[8] نقل مىکند که منظور «ائمه» مىباشند و توضیح مىدهد که مراد از ائمه، امامان جماعت هستند. ایشان در ادامه بحث روایى اضافه مىکند که منظور از «خذوا زینتکم عند کل مسجد»[9] نیز «ائمه» مىباشند.[10]
نکته جالب آنکه، سند چشمانداز، تربیت این نیروها را «متکى بر سهم برتر منابع انسانى و سرمایهى اجتماعى»[11] نموده است. چه سرمایه اجتماعى فرا از مسجد و چه منابع انسانىاى بهتر از نیروىهاى مؤمن مسجدى؟ چرا که علم مطلوب در سند چشمانداز، علم دینى و دین علمى است نه علم سکولار. و لازمه دست یافتن به علم دینى تربیت نیروىهاى علمى آینده در قالب مسجد است.[12]
آیا تربیت نیروى ایرانى با ویژگىهاى «فعال، مسئولیتپذیر، ایثارگر، مؤمن، رضایتمند، برخوردار... متعهد به انقلاب و نظام اسلامى و شکوفایى ایران و مفتخر به ایرانى بودن»[13] بخشى از وظیفه مسجد به جوانان را گوشزد نمىکند. از کارکردهاى مسجد مىتوان به نقش آن در پرورش افراد اشاره کرد که حکومت دینى بدانها نیاز دارد. زیرا مسجد، بار هدایت فکرى و تربیتى نیروهاى جامعه را بر دوش دارد.[14] در سایه رفت وآمد به مسجد، خلقوخوىها و آداب و منشهاى افراد تا حد زیادى، هویدا مىگردد. این تربیت و شناسائى در روابط افراد با یکدیگر سازنده مىباشد. زیرا حاکمیت اسلامى مىتواند از این رهگذر، نیروهاى متعهد و کارآمد خود را بشناسد.[15]
مسجد براى این دو امر مهم براى حکومت اسلامى نقشآفرینى مىکند. همچنان که در دوران انقلاب و دفاع مقدس فرماندهان و نیروهاى مردمى همه تربیت یافتهگان مسجد بودند. امروزه نیز براى گزینش و تربیت افراد براى مدیریت سیاسى کشور باید از مسجد مدد گرفت. مگر نه آن است که در زمان نهضت مقدس انقلاب و نیز دوران هشت سال دفاع مقدس همین مسجد نیروىهایى را درست با همین شاخصها تربیت کرد؟ اینک نیز با پدیده تحول، آیا نباید در خود تحولى درانگیزد و باز به پرورش چنین انسانهایى که ایران 1404 نیاز دارد، اقدام نماید. باز بیان رهبر فرزانه را بیاورم که بر «لزوم استقبال از تحولات و پرهیز از ایستایى و رکود»[16] خاطرنشان کردند.
[4] . همفر، خاطرات همفر جاسوس انگلیس در ممالک اسلامى، ص 83 .
[5] . بند دوّمسند چشماندازبیستساله برگرفته ازسایت ایران هزاروچهارصد و چهار www.irane1404.com
[10] . موسوى همدانى، سید محمدباقر، ترجمه المیزان، ج 8 ، ص 91 .
[11] . بند دوّمسند چشماندازبیستساله برگرفته ازسایت ایران هزاروچهارصد و چهار www.irane1404.com
[12] . جهانگیرى سهروردى، یحیى، رهآورد نور، مقاله «مسجد مجازى، تحول و نوآورى در مسیر ایران در سال 1404»، ص 60 .
[13] . بند دوّمسند چشماندازبیستساله برگرفته ازسایت ایران هزاروچهارصد و چهار www.irane1404.com
[14] . جهانگیرى سهروردى، یحیى، کارکرد سیاسى و رسانهاى مساجد، ص 47 .
[15] . ضرابى، عبدالرضا، مقاله «نقش و عملکرد مسجد در تربیت»، ص 275 .
[16] . سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامى در دومین روز از سفر به استان سمنان در جمع دانشگاهیان، www.leader.ir/langs/fa/?p=contentShow&id=9264