همچنانکه مخاطب مسجد به تصریح خود قرآن، نه فقط مسلمین که همه انسانها مىباشد،[1] تفکر فراملى و دید جهانى حضرت امام قدسسره نیز انقلاب اسلامى را نه در چارچوب مقابله با طاغوت ایران فقط، که به مثابه جریان مبارزه با تمام «مستکبرین» و «ستمگران» عالم معنا مىکرد و از همان ابتدا همه
«مسلمین» و بلکه «مستضعفین» جهان را مخاطب خویش مىخواند.[2]زیرا در قاموس فکرى ایشان «اسلام مرزى نمىشناسد». از این جهت بود که مىفرمود:
«ما باید در صدور انقلابمان به جهان کوشش کنیم
و تفکر اینکه ما انقلابمان را صادر نمىکنیم را کنار
بگذاریم زیرا اسلام بین کشورهاى مسلمان فرقى قائل
نمىباشد و پشتیبان تمام مستضعفین جهان است».[3]
[1] . «یا بَنى آدَمَ خُذُوا زینَتَکُمْ عِنْدَ کُلِّ مَسْجِدٍ» اعراف: 31 / «وَ إِذْ جَعَلْنَا الْبَیْتَ مَثابَةً لِلنَّاسِ وَ أَمْنا» البقرة: 125 / «إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذى بِبَکَّةَ مُبارَکا وَ هُدىً لِلْعالَمینَ» آلعمران : 96 / «جَعَلَ اللَّهُ الْکَعْبَةَ الْبَیْتَ الْحَرامَ قِیاما لِلنَّاسِ» مائدة: 97 .
[2] . مقاله «صدور انقلاب / بازشناسى جریان افول»، نشریه دانشجویى خیزش.
لینک مستقیم: www.balagh.net/persian/specific/10_fajr/enqelab/sodor/02.htm
[3] . مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى قدسسره، مقاله «صدور انقلاب از دیدگاه امام خمینى قدسسره»، ص 13 .