چه آنانکه حوادث انقلاب اسلامى ایران را دیده و چه آنانکه آن را در لابهلاى نگاشتهها مطالعه کردهاند، به این حقیقت واقفاند که رابطه دو پدیده «مسجد»و «انقلاب»، یک رابطه علّى و معلولى است. در دیدگاه بنیانگذار انقلاب قدسسره «این مساجد است که این نهضت را درست کرده است».[1] و همین فراز، براى اثبات میزان تأثیر مساجد در تحقق انقلاب، مىتواند گواهى روشن باشد.
نقش مساجد در پیروزى انقلاب، چنان پررنگ است که حامد الگار نویسنده آمریکایى، هسته اساسى پیروزى انقلاب اسلامى را مسجد[2] مىداندو مىافزاید:
«در دوره نهضت خمینى قدسسره بود که مسجد به یک کانون
مبارزه و مرکز فرماندهى، بدل گردید و بهطور خلاصه
مسجد تماما آن چیزى شد که در عصر پیامبر صلىاللهعلیهوآله بود».[3]
مساجد در دوران انقلاب بهطور طبیعى و البته با تکیه بر پیشینه تاریخى خود، مرکز مبارزه علیه رژیم بودند.[4] از اینروى بود که هماره با عکسالعمل تند رژیم طاغوت مواجه مىشد.[5] مساجد نه تنها پایگاهى جهت بیدارسازى مردم علیه حکومت پهلوى، بلکه محلى براى سازماندهى نیروهاى انقلابى و مبارزه بودند. تبادل اطلاعات و جلسات مشاوره میان مبارزان، در مساجدصورت مىپذیرفت، زیرا پخش اعلامیه در اغلب مساجد سهلتر و سریعتر صورت مىگرفت و اعتراض مردم و علما و حضرت امام از طریق پخش اعلامیه آنان در مجامع مذهبى بویژه مساجد، همهگیر مىشد[6] ضریب تأثیر مساجدبر میزان پیروزى انقلاب آن قدر صریح است که حاج عبدالکریم احمدى، از یاوران انقلاب مىگوید:
«اگر مسجد نبود، انقلاب نبود».[7]
اما نقش مساجد بعد از دوره «حدوث انقلاب»، نیز متوقف نماند. پس از پیروزى انقلاب، باز این مساجد بودند که همچنان در مرحله «ثبوت انقلاب» نیز نقشآفرینى کردند. بعد از پیروزى انقلاب با توجه به فروپاشى نظام شاهنشاهى، تقریبا همه کارهاى انقلاب در مساجد انجام مىگرفت. کمیتههاى انقلاب از دل مساجد جوشید. در زمان هشت سال دفاع مقدس، در قسمت اعزام نیرو، پشتیبانى، برگزارى مراسم دعا و بزرگداشت شهدا، مساجد نقش چشمگیرى داشتند. در زمان سازندگى، در امدادرسانى به مردم آسیب دیده از بلایاى طبیعى، بازسازى مناطق جنگى و برگزارى انتخابات و... همچنان مساجد، فعال، ظاهر شدند.[8]
انقلاب اسلامى یک فرآیندى است که مراحل تکاملى دارد:
مرحله نخست: پیروزى انقلاب اسلامى بود که از آن به «حدوث انقلاب» یاد مىکنیم. این مرحله از انقلاب به یارى خدا، همت مردم و رهبرى امام قدسسرهبه کامروایى تحقق یافت.
مرحله دوّم انقلاب: استقرار حکومت اسلامى و اثبات کارآمدى نظام مبتنى بر ولایت فقیه است که با عنوان مرحله «ثبوت انقلاب» از آن نام برده مىشود. مساجد در این دو مرحله، محور و یا حداقل نقشآفرین بودهاند.
مرحله سومى که انقلاب پیش روى دارد، ایجاد تمدن اسلامى است. طرح نظریه «صدور انقلاب» در راستاى این مرحله مىتواند تفسیر گردد.ایجاد تمدن اسلامى، هدف غایى انقلاب اسلامى است. به زعم نگارنده، همچنانکه مسجد مبناى اساسى، «حدوث» و «ثبوت» انقلاب بوده است، باید درمرحله سوم از فرآیند تکاملى آن یعنى مرحله «صدور» انقلاب نیز، نقش محورى را به خود بگیرند. اساسا مسجد بدان سبب که خاستگاه توحید و نفى شرک و باطل است و جایگاه نداى حق و دادخواهى مظلوم نیز به حساب مىآید، همواره مهد قیام و اعتراض بوده است و مردم نیز برحسب مقتضیات و شرایط جامعه از این مکان مقدس الهام گرفتهاند.[9]
اگر از منظر رهبر فقید انقلاب قدسسره، مساجد، رمز پیروزى ملت ایران بود،[10] باید همان، محور بقا و صدور انقلاب هم باشد. هم چنانکه ایشان در وصیتنامه سیاسى الهى خویش مىنویسد:
«بىتردید رمز بقاى انقلاب اسلامى همان رمز پیروزى است».[11]
اینک براى تبیین این ایده، شایسته مىدانم جایگاه، معنا و شیوه عملى نمودن صدور انقلاب را البته با تکیه بر اندیشههاى امام قدسسره و رهبرى به کاوش بنشینیم. امام قدسسره دولتمردان و مسئولان را به برنامهریزى در این جهت فرا مىخواندند. با این وضع پس چگونه مىتوان از شأن صدور انقلاب، مفهوم
و شیوههاى تحقق آن به سادگى عبور کرد؟!
[1] . خمینى امام، روح اللّه، صحیفه نور، ص 60 .
[2] . آلگار، حامد، دین و دولت در ایران، ص 154 .
[4] . محمدى، منوچهر، تحلیلى در انقلاب اسلامى، ص 91 .
[5] . شریفپور، رضا، مسجد و انقلاب اسلامى، صص 88 و 89 .
[6] . سیفى، محمدمهدى، مقاله «نقش تاریخى مساجد در انقلاب اسلامى»، روزنامه رسالت، ش 6505 ، 31/5/1387 ، ص 17 .
[7] . رستگارى، مرتضى، مقاله «مسجد در صدر اسلام و نقش آن در پیروزى انقلاب اسلامى»،
ص 196 .
[8] . شکریان، ناصر، مقاله «مسجد، ملجأ مردم»، ص 241 .
[9] . میزبانى، مهناز و سایرین، نقش مساجد و دانشگاهها در پیروزى انقلاب، ص 52 .
[10] . خمینى امام، روح اللّه، صحیفه نور، ج 1 ، ص 3 .
[11] . خمینى امام، روح اللّه، وصیتنامه سیاسى الهى امام خمینى قدسسره، بند الف.