دین اسلام برخلاف ادیان دیگر، هم به جنبه فردى اشاره دارد و هم جنبههاى اجتماعى را لحاظ نموده است. تدین یک مسلمان، هم در تشرع وى به فرامینفردى مثل نماز و روزه و هم در تعهد او به دستورات اجتماعى مثل امر به معروف و نهى از منکر و عدالت تبلور مىیابد.
از تهدیدهاى فراروى دین اسلام به خصوص مساجد، دیندارى فردگرایانه است. از این پدیده که با عنوان «دینگرایى فردى» یا «فردگرایى دینى» یاد مىشود، حاصل شبیخون «لوتر» با حربه ایمان علیه شریعت است. او با از بین بردن، وسست کردن شریعت، خود به خود جاى پاى کلیسا را در جامعه کم کرد. در دیدگاه لوتر، ایمان، امرى شخصى و نه جمعى است. او مىگفت: آنچه مجوز شخص است، همان اعمال و دستوراتى نیست که کلیسا تجویز مىکند بلکه فقط ایمان است. به بیان دیگر رستگارى در ایمان است نه در اعمال.[1] عقاید لوتر برخاسته از آراء صوفیانه دانشمندانى همچون مایستراکهارت و توماس اکمپیسبود که مىگفتند سالک نیازى ندارد که در مجالس عمومى به پرستش خدا بنشیند.[2]
بعد از رنسانس، دیندارى فردگرایانه، یکى از علل کاهش حضور مردم در کلیسا بوده است. این نوع رویکرد به دیندارى، وارد جهان اسلام نیز شده است. با مقایسه میزان تأثیر این پدیده بر حضور مسیحیان در کلیسا، عمق تأثیر آن درکاهش ارتباط مردم با مساجد نیز به خوبى کشف مىشود. به گفته برخى جامعهشناسان دینى در ایران، براساس پژوهشى که به تازگى براى بررسى دیندارى ایرانیان انجام گرفته، دین، یکى از اصلىترین عرصههاى اجتماعى جامعه ایرانى شناخته شده است. اما در مورد میزان کارآیى دین در عرصههاى مختلف زندگى، مشخص شد که افراد به صورت فردى، دین را بسیار مهم مىشناسند ولى در عمل به آن، به خصوص در حوزههاى جمعى، در میان آنها تناقضات زیادى وجود دارد و پاسخها دو قطبى هستند.[3]
براساس پیمایش ملى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى، اگرچه دیندارى به شدت در حال افزایش است؛ و برخلاف تصورى که از جوانان ارائه مىشود، باور و اعتقاد دینى آنها بالا بوده و اغلب آنها نماز خوانده و روزه مىگیرند. همچنین این پیمایش، نشان مىدهد دیندارى مردم در لایههاى زیرین یعنى اعتقاد، باورها و ارزشها بسیار بالا و در حدود 94 تا 98 درصد و در بُعد انجام مناسک دینى هم در حد بالا و 75 درصد است. ولى نکته قابل توجه این پیمایش این است که میل به دیندارى فردى افزایش یافته است.[4]
تمایل فطرى جوانان به دین آن قدر شدید است که همه روانشناسان معتقدند:
« بین بحران تکلیف و جهشهاى مذهبى، ارتباط
انکارپذیرى دیده مىشود. حتى کودکانى که در
خانوادههاى دور از مذهب و ایمان پرورش یافتهاند،
در دوران بلوغ علاقه بیشترى از خود به مسائل مذهبى نشان
مىدهند».[5]
همچنانکه استانلى هال، معتقد است، نوجوانان در حدود پانزده سالگى، حداکثر احساسات دینى را دارا هستند. زیرا با گرایش به دین و اعتقادات مذهبى، مىخواهند تلاطم نابسامانى خود را تخفیف بدهند.[6]
براى آیندهنگرى فضاى دینى آینده ایران اسلامى، نمىتوان از پدیده فردگرایى دینى، غفلت نمود. و این یک تهدید براى احکام اجتماعى اسلام به ویژه مساجد که کانون تحقق احکام اجتماعى مثل نماز جماعت است، مىباشد. از علائم گرایش فطرى جوانان به دین، جستجوى بالاى دین در محیط اینترنت است. جوانان براى اینکه دیندار باشند، به اینترنت بسنده کرده و نیازهاى دینى خود را از این طریق پاسخ مىگیرند. مسجد مجازى با بهرهگیرى از گرایش فطرى جوانان به دین و تعبد فردى، مىتواند با یک مدیریت روشمند و تبلیغ درست، مخاطب را در این سطح از دیندارى متوقف نساخته و او را تا اوج تعهد به همه دستورات فردى و اجتماعى دین وادار سازد. به دیگر بیان،مسجد مجازى، از وسعت تخریب این بحران کاسته و آن را به یک فرصت نیزمبدل مىگرداند. رها کردن مساجد به وضعیت فعلى، و عدم بهرهگیرى از ظرفیت مساجد مجازى، بر سرعت رشد این بحران کمک خواهد کرد.
گر نباشد اتاق و فرش حریر
کنج مسجد خوش است کهنه حصیر
[1] . رضایى، هادى، «لوتریسم، حربه عرفان علیه شریعت و فقه»، روزنامه رسالت، ش 6238 ، 17/6/1386 ، ص 18 .
[3] . آزاد ارمکى، تقى، سخنرانى در انجمن جامعهشناسى ایران، دوازدهم آذر ماه سال 1386 ،
لینک مستقیم:www. isa.org/node/445
[4] . افروغ، عماد، مصاحبه «جامعهشناسى انحرافات در حکومت دینى»، صص 40 و 41 .
[5] . فلسفى، محمدتقى، جوان از نظر عقل و احساسات، ص 337 .
[6] . خدایارى فرد، محمد، مسائل نوجوانان و جوانان، ص 34 .