خانوادههاى مسلمان مقیم کشورهاى اروپایى، همواره نگرانى شدیدى از انحراف و یا فراموش شدن فرهنگ اسلامى و اصیل کشورهاىشان توسط فرزندانشان هستند. از یک سو پدر و مادران مسلمان به این فرهنگ اصیل و اسلامى پایبند هستند و تلاش مىکنند حتى تا جایى که امکان دارد، آن را در کشورهاى غربى اجرا کنند، و از دیگر سو فرزندانى که بیشتر آنها دوران کودکى و یا نوجوانى خود را در آن کشورها گذراندهاند، کمکم با فرهنگ غربى أُنس گرفته و براى همرنگ شدن با دیگر جوانان آن دیار، تلاش مىکنند از آن فرهنگ تبعیت کنند. مشکل در این تفاوت هنگامى رخ مىدهد که مسئله ناموس و شرف به میان مىآید. یعنى پدر و مادران مسلمان خواهان پایبندى فرزندانشان به تمامى اصول و حد و مرزهاى اسلامى هستند؛ در حالى که برخى فرزندان به پیروى از فرهنگ غربى، به داشتن روابط با جنس مخالف، همانند دیگر دوستان و همکلاسىهاى خود اصرار مىورزند.[1]
نقش هویتسازى مسجد، منحصر در هویت دینى دادن به «جامعه» نیست، چرا که در تقویت هویت دینى «افراد» نیز نقش بسزایى دارد. براى حفظ هویتى دینى مسلمانان بویژه اقلیتهاى مسلمان، باید از اهرم مسجد بهره برد. بخاطر محدودیتها و موانع مساجد در کشورهاى غیرمسلمان، غفلت از مسجد
مجازى ناشایست است. یادمان باشد که «هویت دینى» از ماندگارترین هویتهاست. براساس پژوهشى که مؤسسه بینالمللى نظرسنجى گالوپ، انجام داده، پس از ملیت؛ مذهب، دومین عامل احساس هویت در جهان بهشمار مىرود.همچنانکه کاستلز جهان آینده را صحنه کارزار دو قدرت معتبر یعنى جهانى شدن و هویت مىداند.[2] باید براى حفظ هویت مسلمانان در مقابل هجمه جهانى شدن، چارهاى اندیشید. بهنظر مىرسد مسجد در حفظ هویت دینى مسلمانان به ویژه اقلیت مقیم در کشورهاى غیرمسلمانان، نقش بىبدیل دارد.
در اینترنت، مسلمانان مىتوانند اجتماعاتى بوجود آورند که درجاى دیگر ایجاد آن دشوار است. براى مثال الجزایرىها مىتوانند از پایگاههاى اینترنتى متعددى که بوسیله گروههاى اسلامى ایجاد شدهاند، بازدید نمایند.در حالى که در داخل الجزایر از پایگاه خبرى برخوردار نمىباشند.[3] افزون براین، اینترنت، براى مسلمانانى که در گروههاى اقلیت زندگى مىکنند براى ارتباطِ ضرورى و سهیم شدن با کسانى که از علائق مشابه با آنان برخوردارند، مهم است.
ناگفته نماند که امروزه بحث هویت در فضاى مجازى نیز مطرح است که مسجد مجازى در حفظ و غناى این هویت نیز بسیار کارآمد خواهد بود.
[1] . www.tabnak.ir/pages/?cid=17519
[2] . هورل، اندرو، چهره دوم جهانى شدن، ص 33 .
[3] . Shai-lee Spigelman, "Islam And In ternet The Correlation Between Islamic Religion And Internet diffusion www.ksg.harvard.edu/iip/stp305/fall2000/spigelman files/slide0001.htm