در این مجال به جاست به جایگاه مسجد در فضاى مجازى اشارتى داشته باشیم و از واقعیت تلخى دیگر گزارش دهیم. به موازات گسترش اسلام خواهى، دشمن، پروژه تخریب شعائر و ارزشهاى اسلامى را کلید زد. کافى است پلنى از فیلمهاى ساخته شده غربى و هالیوودى بر علیه اسلام را مشاهده کنید. استفاده از نمادهاى اسلامى مثل اذان، مسجد، مناره به عنوان کمینگاه تروریستها! و محل تربیت گروههاى انتحارى، در راستاى پروژه نامیمون تخریب چهره اسلام است. آیا همین ما را بر آن نمىدارد که از این واژهها و نمادهاى مقدس دفاع کنیم؟!
فیلمهایى مثل «روز استقلال»[1]، «محاصره»[2]، «شمشیر اسلام»[3] و... درصدد ارائه چهرهاى خشن از اسلاماند. این فیلمها عموما همزمان با صداى اذان و نمایش مناره و گنبد مساجد اسلامى، عملیات ترور و... را نشان مىدهد.
آیا وقت آن نرسیده است که ما نیز با ساخت بازى رایانهاى، جوان و حتى کودکان خود را روانه مسجد مجازى کنیم؟ آیا بر نهاد متولى مسجد وظیفه نیست که یک بازى، یا سایتى تدارک ببیند که فرزند ایران و اسلام ناخودآگاه در فضاى مسجد قرار گیرد؟[4]
دشمن براى جذب پیرو به ادیان دیگر ـ با درک اینکه اسلام در حال رشد بوده و مورد اقبال عمومى است ـ به تبلیغ خود در قالب سایتهاى اسلام همّت گماشته است. نو مسلمانى که مىخواهد از اسلام چیزى یاد بگیرد،در سهلالوصولترین جا یعنى اینترنت دنبال شاه کلید واژگان اسلامى مثل؛ مسجد، قرآن، مناره، و... مىرود. دشمن براى اصطیاد چنین قشرى، فضاى مجازى را مناسب دیده است. یعنى با دمینهاى اسلامى، به تبلیغ خود و تخریب اسلام مىپردازد.این نوع تبلیغ ـ هم بخاطر غیرمستقیم بودن و تبلیغ دین دیگر به ظاهر از زبان یک مسلمان بودن ـ اثر بخشتر خواهد بود!!
نگارنده معتقد است اگر اسامى ائمه علیهمالسلام مقدس است، به خاطر این است که ذوات مسمّى به آن اسم، مقدس بودند. از این روى اگر همین اسامى با قصد شخصى غیر از ائمه علیهمالسلام نگاشته گردد آن احکام خاص فقهى را نخواهد داشت.[5] بر همین اساس، اگر خود مسجد داراى احکام ویژه شریعتى است که نشان از قداست آن دارد، واژه مسجد نیز از این قداست بهرهمند است. اگر طبق آیاتقرآن، مشرکان حق تولّى مسجد را ندارند،[6] پس حق بهرهگیرى از واژه مسجد را هم نخواهند داشت.
نظر به اینکه مسجد یک واژه مقدس اسلامى است، ممکن است (به زعم بنده اتفاق افتاده) که دشمنان به اسم این واژه با دامنههاى متفاوت، سایت ساخته و به تبلیغ عقاید خود و تخریب چهره اسلام بپردازند. یعنى کاربرى که جز از اسلام و مسجد چیزى ندیده و نشنیده، به اسم مسجد بودن آن اکتفا نماید، درحالى که محتواى آن کاملاً ضد اسلامى است. لذا در یک اقدام سریع باید همه مشتقات مسجد با انواع دامینها، ضبط شده و در انحصار قرار گیرد. زیرا به نص قرآن، مساجد از آن خدایند.[7] در آن باید خدا یاد شود نه اینکه با اسم مقدس مسجد، فضاى مجازى ساخته شود و با آن دین مسیحیت و... ترویج شود.
همچنانکه مساجد فیزیکى را مردم ساخته، ولى مرکز رسیدگى به امور مساجد، حمایت و هدایت مىکند، به نظر شایسته است افراد خودجوشى که اقدام به تأسیس مسجد مجازى نمودهاند شناسایى، و مورد حمایت و تشویق قرار گیرند.
همچنانکه مساجد فیزیکى بدون نظارت در ساخت و ساز و مدیریت، از مطلوبیت کافى برخوردار نخواهد بود، باید مساجد مجازى نیز ساماندهىگردد. بر محتواى تولیدى آنها نظارت گردد. و این در سایه آموزش محقق مىگردد.
ور نباشد فرش ابریشم طراز
با حصیر کهنهاى مسجد بساز
[4] . جهانگیرى (سهروردى)، یحیى، مقاله «مسجد مجازى، تحول و نوآورى در مسیر ایران
در سال 1404»، ص 58 .
[5] . به رسالههاى عملیه و کتب فقهى مراجعه شود.
[6] . «ما کانَ لِلْمُشْرِکینَ أَنْ یَعْمُرُوا مَساجِدَ اللَّهِ شاهِدینَ عَلى أَنْفُسِهِمْ بِالْکُفْرِ أُولئِکَ حَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ وَ فِى النَّارِ هُمْ خالِدُونَ». توبه: 17 .
[7] . «وَ أَنَّ الْمَساجِدَ لِلَّهِ فَلا تَدْعُوا مَعَ اللَّهِ أَحَدا». جن: 18 .