تاریخ صدر اسلام نشان مىدهد که چگونه اصحاب پیامبر صلىاللهعلیهوآله بعد از گذشت پنجاه سال، فرزند نازنین وى را در صحراى نینوا مظلومانه سر بریدند. هرچند تحلیلهاى متعددى در علل اتفاق افتادن کربلا وجود دارد. ولى به باور برخى تحلیلگران، شکاف بین «نسل اول» صدر اسلام یعنى «صحابه»، و «نسل سوم»[1] یعنى «تابعینِ تابعین»، که در زمان امام حسین علیهالسلام زندگى مىکردند، موجب شد این حادثه پدید آید. نسلى که رنجهاى نسل اوّل به خوبى به آنان به ارث نرسید و متولیانِ خلافت، ارزشهاى زمان نبوى صلىاللهعلیهوآله را به نسل سوم انتقال ندادند. آنقدر آوارها در طول این چند سال روى هم جمع شد که در زمان امام حسین علیهالسلام به نقطه صد درجه و نقطه جوش خود رسید.[2]
انقلابى که با خ ون هزاران نفر از نسل اوّل و دوّم آبیارى شد و اینک مىرود شاخههایش بر آسمان جهانى پرکشد، از این به بعد در دست نسلهاى سوم و چهارم خواهد بود. اگر مساجد در انتقال ارزشهاى نسلهاى قبلى به این نسلها تلاش ننماید، با واقعیت تلخى روبرو خواهیم بود. چرا که تاریخ تکرار مىشود.
انقلاب اسلامى ایران، در آغاز دهه چهارم انقلاب و در مسیر عملیاتى نمودن چشمانداز بیست ساله و همچنین در آستانه گامهاى نخستین براى تبدیل به قدرت اول منطقهاى، با نسل سوم و چهارمى روبروست. براى انتقال این مفاهیم به این نسلها، مسجد وظیفهاى مضاعف دارد. همچنانکه در متن سند چشمانداز و صریح متن سند چشمانداز بیست ساله مساجد به این مهم اشاره دارد.[3]
یادمان باشد اگر براى حفظ منابع طبیعى به نسل بعدى تلاشهایى صورت مىگیرد باید براى حفظ و انتقال میراثهاى معنوى مثل فرهنگ جهاد و شهادت دوران نهضت انقلاب اسلامى و دوران دفاع مقدس نیز باید تلاشى مضاعف صورت گیرد. فراموش نکردیم که نسل اول و دوم را همین مساجد در آن دوران
طاغوتى سیاه تربیت کردند. براى تربیت نسلهاى بعدى، باز این مسجد است که مىتواند فرزندان دوران نهضت و دفاع مقدس تربیت نماید و ارزشهاى دیروزین را در آنها نهادینه نماید.
رهبر فقید انقلاب اسلامى امام خمینى قدسسره با درایت ویژهاى ضرورت انتقال این میراث را گوشزد و پیشبینى مىکردند:
«ما باید همه چیز را به همان قوتى که امروز دارد،
تحویل دسته بعد بدهیم. آنها هم کوشش کنند تا به همان
قوت تحویل دسته بعد بدهند. ما باید بنیان را محکم کنیم
و به دسته بعد بدهیم».[4]
از دیدگاه امام، نظام اسلامى یک امانت الهى است که مردم و کارگزاران، باید این امانت را به آیندگان به میراث بگذارند:
«شما الآن امانت بزرگى از دست این ملت تحویل گرفتید
و مقتضاى امانت دارى، این است که آن را بهطور شایسته
حفظ کنید و بطور شایسته به نسل آینده و دولتهاى آینده
تحویل بدهید».[5]
[1] . تابعین، نسل دوم به حساب مىآیند.
[2] . رحیمپور ازغدى، حسن، حسین عقل سرخ، صص 4 و 15 .
[3] . براى ملاحظه بندهاى هر دو سند در این باره به فصل هشتم: مسجد مجازى؛ بایسته چشمانداز
بیست ساله ایران اسلامى مراجعه شود.
[4] . خمینى امام، روحاللّه، صحیفه امام، ج 18 ، ص 242 .
[5] . همان، ج 18 ، ص 79 .