مبارزه با تخریب مساجد
«وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ مَنَعَ مَساجِدَ اللَّهِ أَنْ یُذْکَرَ فیهَا اسْمُهُ
وَ سَعى فى خَرابِها أُولئِکَ ما کانَ لَهُمْ أَنْ یَدْخُلُوها إِلاَّ خائِفینَ
لَهُمْ فِى الدُّنْیا خِزْیٌ وَ لَهُمْ فِى الاْخِرَةِ عَذابٌ عَظیمٌ».[10]
«ستمکارتر از آن کس که از ذکر نام خدا در مساجد
جلوگیرى کند و در ویرانى مساجد بکوشد کیست؟ آنان جز
با ترس و لرز وارد مساجد نمىشوند براى آنان در دنیا ذلت
و خوارى و در آخرت عذابى بزرگ آماده است».[11]
نویسندگان تفسیر نمونه معتقدند که:
«مفهوم آیه فوق، مفهومى وسیع و گسترده است
و به زمان و مکان معینى محدود نمىشود، همانند سایر
آیاتى که در شرائط خاصى نازل گردیده، امّا حکم آن در
همه قرون و اعصار، ثابت است. بنابراین، هر کس و هر گروه
به نوعى در تخریب مساجد الهى بکوشد و یا مانع از آن شود
که نام خدا و عبادت او در آنجا انجام گیرد مشمول همان
رسوایى و همان عذاب عظیم است که در آیه اشاره شده
است».[12]
جلوگیرى از ورود به مسجد و ذکر نام پروردگار و کوشش در تخریب آن ، تنها به این نیست که مثلاً با بیل و کلنگ ساختمان آن را ویران سازند، بلکه هر عملى که نتیجه آن تخریب مساجد و از رونق افتادن آن باشد نیز مشمول همین حکم است. خرابى مسجد تنها با بیل و کلنگ نیست، بلکه هر برنامهاى که از رونق مسجد بکاهد، تلاش در خرابى آن است. دشمن از در و دیوار مسجد نمىترسد، ترس او از زنده شدن نام خدا و بیدارى مسلمانان است.[13] پس اگر خرابى مسجد ظلم است، آباد کردن مسجد، أنفع کارها مىباشد.[14]
[2] . فولادوند، محمدمهدى، ترجمه قرآن.
[3] . موسوى همدانى، سیدمحمدباقر، ترجمه المیزان، ج 15 ، ص 175 .
[4] . طبرسى، ابوعلى فضل بن حسن رضىالدین، ترجمه مجمع البیان فى تفسیر القرآن،
ج 17 ، ص 114 .
[5] . میبدى، احمد بن ابىسعد ابوالفضل رشیدالدین، کشف الأسرار و عدة الأبرار، ج 6 ، ص 536 .
[8] . موسوى همدانى، سیدمحمدباقر، ترجمه المیزان علامه طباطبائى، ج 15 ، ص 175 .
[9] . زمخشرى، جاراللّه محمد بن عمر، تفسیر القرآن، ج 3 ، ص 68 .
[11] . کاویانپور، احمد، ترجمه قرآن.
[12] . مکارم شیرازى، ناصر، تفسیر نمونه، ج 1 ، ص 411 .
[13] . قرائتى، محسن، تفسیر نور، ج 1 ، ص 186 .
[14] . رازى، فخرالدین ابوعبداللّه محمد بن عمر، مفاتیح الغیب، ج 4 ، ص 11 .