اینترنت، باعث روزمره شدن و تقدسزدایى امر مقدس تجربههاى شخصى بندگان با خدا مىشود. بىتردید آن قداستى که در مساجد واقعى است، در مسجد مجازى، میسور نیست. معمارى مسجد، فضاى معنوى مسجد و... همه در ساخت هویت دینى فرد مؤثر است و این در فضاى وب، مغفول است. افزون بر اینکه فضاى اینترنت، فضاى مستهجن و غیراخلاقى است.
در اینکه مسجد مجازى فاقد این مزیتهاى مساجد واقعى مىباشد، شکى نیست. لیک سؤال این است که، چقدر از انسانها از این مساجد مىتوانند بهره ببرند؟ آیا اساسا مساجد از گسترگى و پراکنش جغرافیاى مطلوب برخوداند تا در دسترس همه باشد؟ آیا این، به ما تجویز مىکند آندسته از مخاطبان را که با مسجد ارتباط ندارند، رها کنیم؟! افزون براینکه برخى از مخاطبان مسجد هم در فضاى مجازى حضور دارند. آیا بسنده کردن به صرف تبلیغات دینى در مسجد، کفایت مىکند؟
در واقع مسجد مجازى مىخواهد این خلأها را پر کند. جایى که دست مسجد فیزیکى از رسیدن بدان، ناتوان است. با مساجد مجازى، مخاطبانى که به نحوى دسترسى به مساجد ندارند، نیز بطور کامل از معنویت و معرفت مسجد بىنصیب نمىمانند. چرا که «لایَسْقُطُ الْمَعْسُورُ، بِالْمَیْسُورِ وَ ما لایُدْرَکُ کُلُّه لایُتْرَکُ
کُلّه».[1] به قول شاعر:
آب دریا را اگر نتوان کشید
هم به قدر تشنگی باید چشید
نکته دیگر آنکه تنها 5/1% از مجموع اطلاعات موجود در اینترنت، غیراخلاقى و مستهجن است. البته با تولید انبوه در فضاى مجازى، باید این درصد را هم از بین برد.[2]
[1] . طوسى، ابوجعفر محمد بن حسن، النهایة فى مجرد الفقه و الفتاوى، ص 42 / حلى،
حسن بن یوسف بن مطهر اسدى، قواعد الأحکام فى معرفة الحلال و الحرام، ج 1 ، ص 41 / احسائى ابن ابىجمهور، شیخ محمد بن على بن ابراهیم، عوالىاللآلى، ج 4 ، ص 58 .
[2] . جمشیدى، احمد، مقاله «اینترنت، قاره ششم»، ص 41 .