چهارشنبه / ۱۱ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۴۲
سرویس : مسجد پژوه
کد خبر : ۳۸۷۲۸
گزارشگر : جلال حیران نیا
یادداشت

وجوب شرعی حمایت از لبنان

رهبر انقلاب به عنوان یک رهبر حکیم در به کار بردن کلمات، دقت بسیار بالایی دارند و به خوبی به اقتضای حال، کلمات مناسب را به کار می‌گیرند. ایشان در پیام مذکور، به جای استفاده از کلمه واجب، کلمه فرض را به کار برده‌اند. بیانیه در شرایطی بسیار حساس صادر شده است؛ شرایطی که اگر مسلمانان به خود نیایند، رژیم وحشی معلوم نیست چه بلایی بر سر آنها بیاورد!

به گزارش سرویس مسجدپژوه پایگاه تخصصی مسجد، پس از جنایات رژیم صهیونیستی در لبنان و کشتار مردم غیرنظامی در ضاحیه در روز گذشته، رهبر معظم انقلاب پیامی صادر کرده و تاکید کردند که «جنایتکاران صهیونیست بدانند که بسیار کوچکتر از آنند که به ساخت مستحکم حزب‌الله لبنان صدمه‌ مهمی وارد کنند. همه‌ نیروی مقاومت منطقه در کنار حزب‌الله و پشتیبان آن است. سرنوشت این منطقه را نیروهای مقاومت و در رأس آنان حزب‌الله سرافراز رقم خواهد زد.»
 
ایشان در بخش دیگری از این پیام بیان کردند: «بر همه‌ مسلمانان فرض است که با امکانات خود در کنار مردم لبنان و حزب‌الله سرافراز بایستند و در رویارویی با رژیم غاصب و ظالم و خبیث آن را یاری کنند.». حجت الاسلام روح الله کریمی نویسنده کتاب «مجموعه تعقل تاریخی»، یادداشتی در این‌باره نوشته است که در ادامه می‌خوانید. 

رهبر معظم انقلاب در پیامی که ساعاتی قبل از اعلام رسمی شهادت مجاهد نستوه، شهید سید حسن نصرالله رضوان‌الله علیه، صادر فرمودند کمک به مردم لبنان و حزب‌الله در رویارویی با رژیم غاصب و خبیث را بر همه مسلمانان «فرض» دانستند. کلمه فرض غالبا به معنی واجب دانسته می‌شود. آنچه که از رجوع به معنای کلمه فرض فهمیده می‌شود این است که این کلمه اگرچه معنای وجوب را می‌رساند، اما در معنای آن، تأکید بیشتری نهفته است. راغب اصفهانی در معنای کلمه فرض می‌گوید: «الفرض قطع الشیء الصلب و التأثیر فیه» (۱) قطع کردن شیء سخت و تأثیر در آن. در اصل کلمه فرض، قطع نهفته است؛ (۲) اما در کلمه وجوب، معنی قطع، نهفته نیست. (۳) از اینجا می‌توان نتیجه گرفت که شدت فرض بیش از شدت وجوب است. 

 

رهبر انقلاب به عنوان یک رهبر حکیم در به کار بردن کلمات، دقت بسیار بالایی دارند و به خوبی به اقتضای حال، کلمات مناسب را به کار می‌گیرند. ایشان در پیام مذکور، به جای استفاده از کلمه واجب، کلمه فرض را به کار برده‌اند. بیانیه در شرایطی بسیار حساس صادر شده است؛ شرایطی که اگر مسلمانان به خود نیایند، رژیم وحشی معلوم نیست چه بلایی بر سر آنها بیاورد! رهبر انقلاب در ماههای اخیر، این شرایط را شرایط مرگ و زندگی نامیدند. تحلیل مذکور به خوبی نشان می‌دهد که این کلمه بسیار دقیق انتخاب شده و پیامی ویژه برای همه مخاطبین دارد.

 

از متن پیام ایشان استشمام وجوب جهاد به معنای خاص، یعنی جهاد مسلحانه نمی‌شود؛ البته که ممکن است در آینده نزدیک به حسب شرایط، چنین حکمی نیز صادر شود. اما آنچه که از متن پیام ایشان برداشت می‌شود این است که هرکس بر حسب توانایی و ظرفیت خود، موظف است به کمک مقاومت بیاید؛ کمک مالی، رسانه‌ای، تبیینی، دعا، صدقه و ...

 

یکی از مهمترین وظایف در این زمینه که بیشتر متوجه ائمه جماعات است این است که شرایط فعلی و وظیفه هر مسلمانی تبیین شود، شبهات پاسخ داده شود، ضرورت دفاع از فلسطین و لبنان تبیین شود، به مردم توضیح داده شود امنیت مقاومت منطقه، امنیت ایران است و اگر سد حزب‌الله و حماس، شکسته شود، بلافاصله سوریه و عراق نیز تسلیم خواهند شد و به فاصله کمی نوبت به ایران خواهد رسید.

 

امید است روحانیت معزز همچون گذشته و بلکه بالاتر بتواند به وظیفه خود در قبال شرایط حساس کشور و منطقه به خوبی عمل کند.
 
پی نوشت:
(۱) المفردات فی غریب القرآن، ص ۳۷۸
 
(۲) مجمع البیان، ج ۳، ص ۱۷۱
 
(۳) تفسیر مفردات القرآن فی ترتیب لغات مجمع البیان و المیزان، ص ۵۸۵

به قلم حجت الاسلام روح الله کریمی
https://www.masjed.ir/u/1cVx

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

بیانیه‌مرکزرسیدگی‌به‌امورمساجددرپی‌شهادت‌سیدمقاومت
 
رهبر انقلاب به‌مناسبت شهادت سیدحسن نصرالله:
 
گزارشی از نقش مسجد فردانش در دفاع مقدس؛
 
با هدف تجلیل ائمه جماعات صاحب تألیف برگزار می‌شود
 
با حضور خانواده معظم شهدا برگزار می‌شود
 

تلفن مرکز رسیدگی به امور مساجد: 30-02166497027

 

تلفن سامانه ارتباط مردمی : 61943

info@masjed.ir