شنبه / ۲۷ اَمرداد ۱۴۰۳ / ۱۴:۴۵
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۸۶۹۱
گزارشگر : جلال حیران نیا
در نشست خبری اجلاس روز جهانی مسجد اعلام شد؛

مسجد هسته مقاومت جهان اسلام؛ شعار روز جهانی مسجد

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد در نشست خبری بزرگداشت روز جهانی مسجد، شعار«مسجد هسته مقاومت جهان اسلام» را شعار امسال روز جهانی مسجد اعلام کرد.

به گزارش سرویس مسجدخبر پایگاه تخصصی مسجد، نشست خبری مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران صبح امروز، شنبه ۲۷ مردادماه با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین سید احسان موسوی، معاون فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد برگزار شد.

 

معاون فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد در این نشست گفت: ۵۵ سال پیش در چنین روزی، یعنی بیست و یکم اوت سال ۱۹۶۹ میلادی (۳۰ مرداد ۱۳۴۸)، مسجدالاقصی قبله اول مسلمانان جهان توسط صهیونیست‌ها به آتش کشیده شد و در اثر این آتش سوزی، به این مکان مقدس و تاریخی، آسیب‌های زیادی وارد شد. دنیس مایکل ولیم روهان شهروند اسرائیلی در ساعت هفت صبح این روز مسجدالاقصی را به آتش کشید.

 

هدف ما همبستگی مساجد جهان اسلام است

وی افزود: آتش زدن مسجدالاقصی توسط صهیونیست‌ها موجب شد دولت‌های اسلامی برای مقابله با خطر‌هایی که جهان اسلام و مقدسات اسلامی را تهدید می‌کند، «سازمان کنفرانس اسلامی» را تشکیل دهند. سالها بعد، در اجلاس وزیران امور خارجه کشورهای اسلامی تهران، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران به این اجلاس پیشنهاد کرد تا سالگرد آتش زدن مسجدالاقصی توسط اسرائیل به عنوان روز جهانی مساجد تعیین شود که مورد پذیرش قرار گرفت. در این روز، تبیین قداست و عظمت مسجد، تکریم نیروهای فعال در مساجد، توجه به آبادانی معنوی و فیزیکی مساجد، تلاش برای بهبود محتوای فرهنگی مساجد و ایجاد هماهنگی بین متولیان دینی مکان های شریف نیز مورد توجه قرار می گیرد. امسال این روز مصادف با جنایات رژیم صهیونسیتی در غزه است و در حالی برگزار می‌شود که ملت عزیز ایران عزادار و خوانخواه میهمان عزیز خود که در تهران ترور شد، یعنی شهیدالقدس «اسماعیل هنیه» هستند.

 

حجت الاسلام موسوی در ادامه گفت: بزرگترین هدف ما از برگزاری اجلاس های روز جهانی مسجد همبستگی مساجد جهان اسلام، امامان جماعت و دست اندرکاران مسجدی با فلسطینی‌ها و محکومیت جنایات رژیم صهیونسیتی است. همچنین یک برنامه عملیاتی طراحی شده است که در این عملیات، تمامی مساجد با فلسفه نام‌گذاری روز جهانی مسجد نیز آشنا می‌شوند.

 

تجلیل از دو امام جماعت شهید

وی تصریح کرد: هرسال در این اجلاس امامان جماعت مساجد در کنار مسوولان لشکری و کشوری جنایات رژیم صهیونسیتی را محکوم می‌کنند. امسال از ۲ امام جماعت شهید محور مقاومت شهید «آیت الله رئیسی» و شهید «اسماعیل هنیه» یاد خواهیم کرد.

معاون فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد با بیان اینکه؛ اجلاس روز جهانی مسجد ۳۰ مردادماه با حضور ۷۰۰ امام جمعه و امام جماعت در مجتمع آدینه برگزار می شود، گفت: امسال ما یک نشست تخصصی هم داریم که خود شامل چهار نشست است که برخی از آنها برگزار شده و برخی هم در ایام روز جهانی و بعد از آن به دلیل همزمانی با اربعین خواهد بود.

نشست خبری بزرگداشت روز جهانی مسجد

برگزاری چهار نشست تخصصی در ایام قبل و بعد از روز جهانی مسجد

موسوی تصریح کرد: نشست تخصصی ائمه جماعت استان تهران و مدیران نواحی ۲۳ گانه مرکز رسیدگی به امور مساجد، نشست تخصصی با مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران، نشست تخصصی نخبگان ائمه جماعت استان تهران با رئیس رسانه ملی بعد از روز جهانی مساجد با هدف احیا کمیته مساجد رسانه ملی، نشست تخصصی مجمع نمایندگان شورای اسلامی شهر تهران با مسوولان مرکز رسیدگی به امور برای حمایت و پشتیبانی از مساجد تهران، چهار نشست ما هستند که تا کنون دو مورد اول برگزار شده‌اند.

 

وی افزود: در این اجلاس، یکی از نکات مورد توجه رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد آن است که تمام ظرفیت‌های مسجد در اختیار اقدامات خوب محله قرار گیرد. در طرح «مسجد برقرار»، مکان‌های پرتردد شناسایی شده تا مساجد نزدیک آنها ساعات بیشتری فعالیت کنند. حتی به دنبال این هستیم که برخی از مساجد ۲۴ ساعته فعال باشند.

 

وی اظهار کرد: موضوعات مسجد موضوعات کلان است و چون افرادی که به مسجد رفت و امد می‌کنند از تنوع فکری برخوردارند، حوزه‌های مختلفی مرتبط با مسجد وجود دارد و مساجد موضوعات مختلفی برای پرداختن دارند اما چون روز جهانی مسجد بنا به فرموده مقام معظم رهبری اساساً یک روز انقلابی است و «مسجد هسته مقاومت جهان اسلام» به عنوان شعار این روز انتخاب شده است، در این روز بیشتر به مسئله نقش مساجد در دفاع از مظلومان و محکومیت رژیم صهیونیستی می‌پردازیم و به آسیب‌شناسی فعالیت‌های مساجد در دهه تکریم و غبارروبی پرداخته خواهد شد.

نشست خبری بزرگداشت روز جهانی مسجد

شهید رئیسی امام جماعتی نمونه

معاون فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: آیت الله رئیسی بیش از دو دهه امام جماعت مسجد جعفری محله کوی نصر بود که امسال تجلیل از جایگاه این شهید را در دستور کار داریم. او در طول مدت مسوولیت خود امام جماعت این مسجد بود و علی‌رغم تمام سرشلوغی‌ها پیگیر امورات مسجد، نمازگزاران و معضلات اجتماعی و فرهنگی محله بود.

 

وی همچنین گفت: برای جذب بیشتر جوانان به مسجد باید مسوولیت و امور توسط جوانان باشد که هرگاه نقش و اقدامی داشته باشند، حضور پیدا می‌کنند. نمونه این اتفاق را در عملیات‌های محرم و ... می‌بینیم که شاهد حضور پرشور جوانان هستیم‌. به همین شبکه محله محور ایجاد شده و عملیات برای مساجد تعریف می‌شود تا صرفاً مشجد نمازخانه نباشد.

نشست خبری بزرگداشت روز جهانی مسجد

مساجد استان تهران برقرار می شوند

موسوی گفت: براساس منویات مقام معظم رهبری به دنبال این هستیم که مساجد برای اوقات نماز باز باشد؛ یعنی قبل و بعد نماز هم باز باشد یعنی عصرها باید در مساجد کاملاً باز باشد. این مهم موجب طرح «مسجد برقرار» شده است که البته به دنبال رفع چالش‌های امنیتی و ... برای این امر هستیم. تمام اتفاقات خوب محله بابد به مسجد بیاید.

 

معاون فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: با همکاری مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران به دنبال این هستیم که مشابه خیمه‌های معرفت در مساجد برپا و برنامه‌ای مشابه حسینیه معلی در مساجد برقرار شود.

پایان پیام/

https://www.masjed.ir/u/1cQm

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

در نشست خبری اجلاس روز جهانی مسجد اعلام شد؛
 
به همت معاونت فرهنگی امور مساجد منتشر شد
 
به همت معاونت فرهنگی امور مساجد منتشر شد
 
خطاب به ائمه‌ی محترم جماعات صادر شد؛