اخبار

غبارروبی از کارکردهای فراموش مسجد در کنار غبارروبی از ساختمان آن (شبستان 92/03/27)

مرکز رسیدگی به امور مساجد در بیانیه ای خطاب به ائمه جماعات مساجد بر بیان توجه به کارکرد های فراموش شده مسجد در ایام دهه تکریم مساجد تاکید کرد.

 

در این بیانیه آمده است: پروردگار متعال را شاکریم که به فضل و عنایتش، در عصر شکوهمند جمهوری اسلامی به ما توفیق داد تا در سنگر مساجد تنها کشور شیعی جهان، امانتدار اسلام ناب محمدی (ص) و ارزش های به یادگار مانده از امام راحل عظیم الشان (ره) باشیم و زیر پرچم نایب امام عصر (دامت برکاته)، مقدمات ظهور امام زمان (عجل) را فراهم کنیم.

 

آنچه که موجب تصدیع شد، علاوه بر عرض تبریک به مناسبت اعیاد شعبانیه و طلب دعای خیر از محضر مبارکتان در مناسبت های پربرکت پیش رو، برای کسب توفیق خدمت بیشتر و موثرتر به خانه های خدا و مردم، یادآوری نزدیک شدن به ایام دهه تکریم و غبارروبی مساجد دهه آخر شعبان المعظم است و چشم امیدی که برای زدودن غبار غفلت و فراموشی از افکار عمومی و نخبگان، نسبت به اهمیت بی بدیل و کارکردهای متنوع این پایگاههای معنوی و الهی، به این مناسبت فرهنگساز دوخته شده است.

 

تکلیفی که بدون تردید جز با ورود عالمانه جنابعالی و تبیین موضوع از لسان ناطق و بیان نافذ روحانیت مکرم و سایر ائمه ی معزز جماعات در منابر و کرسی های بحث و مساجد محقق نخواهد شد در مظلومیت مساجد همین بس که امام راحل (رضوان الله) فرمودند: «ما انقلاب کردیم که مساجد را اداره کنیم» لیکن در حال حاضر عزم جدی از سوی مردم در درجه اول و مسئولین در درجه دوم برای حمایت و تقویت مساجد، در حد انتظار مشاهده نمی شود.

 

مظلومیت مضاعف هنگامی رخ می نماید که مشاهده می فرمایید در تبلیغات دینی هم نگاه ناقص و ناتمامی نسبت به مسجد طراز اسلامی وجود دارد و حتی گاهی مومنین، کار در مسجد را با هدفهای والا و قابل احترام، بدون توجه به اهمیت کار برای مسجد دنبال می نمایند و از این رو است که فرهنگسازی برای مسجد از پایگاه مسجد باید صورت پذیرد.

 

در ادامه  این بیانیه آمده است: لذا طی سال گذشته، با بذل محبت و همت ائمه محترم جماعات، فعالین مسجد، همکاران و خدمتگزاران این مرکز، سایر دستگاهها و شخصیت های حقوقی و حقیقی متعامل با مساجد، برای اولین بار تلاش شد با ارتقای بار معنایی و قدرت فرهنگ سازی دهه غبارروبی مساجد (که خود اقدامی تحسین برانگیز و مردمی شده طی سالیان قبل تلقی می گردد)، به سمت نهادینه سازی مفهومی جامع تر و زندیک تر به شان و منزلت مسجد حرکت کنیم.

 

در حقیقت بر مبنای جلب توجه مومنین به وظیفه ای الهی و عهدی انبیایی که برای هر مسلمان اهل معنا و مسجدی افتخاری بزرگ و توشه ای اخروی است در رویکردی جدید، برآنیم تا علاوه بر غبارروبی از فضای کالیدی و ساختمانی مسجد، به غبارروبی از ظرفیت ها و کارکردهای فراموش شده این نهاد محوری جامعه اسلامی بپردازیم و در گستره ای فراگیرتر و عمیق تر، تکالیف امت اسلامی را درباره ی کانون های توحید و عبادت و محورهای بصیرت و نشر معارف اسلامی بازشناسی نماییم.

 

آنچه که به پیوست تقدیم حضورتان شده است شیوه نامه ای پیشنهادی برای پیگیری دغدغه های فوق الذکر است که با رهنمودها و اصلاحات دریافتی از شما، تکمیل خواهد شد و با توکل به پروردگار متعال موجبات حرکت هماهنگر تر و جریان ساز مساجد استان تهران را فراهم خواهد آورد.

۲۰ خرداد ۱۳۹۲ ۱۲:۴۴
خبرگزاری شبستان |

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید