کودکان همه چیز را بازی میدانند، البته اگر از نگاه یک کودک به زندگی نگاه کنیم ما هم همین نظر را خواهیم داشت، که دنیا بازی و ابزار بازی وسایل درون دنیاست.
اما به علت خاص بودن مکان مسجد و وجود محدودیتها، نمیتوان به کودکان اجازه انجام هر گونه بازی در فضای مسجد را داد، از طرفی بهترین ابزار جذب و ارتباط با کودکان بازی است، که اگر بشود بازی متناسب با فضا و حرمت مسجد معرفی گردد، قطعا میتواند کمک بسزایی در جذب کودکان به فضای مسجد و ایجاد خاطرات شیرین از حضور در مسجد، بهره لازم در هدفهای دیگر را به دست آورد.
بازی دنیای کودکان است و غالب تجربیات زندگی کودکان در بازی یادگیری میشود و به عنوان تمرینی برای زندگی آینده محسوب میشود.
کودکان همه چیز را بازی میدانند، البته اگر از نگاه یک کودک به زندگی نگاه کنیم ما هم همین نظر را خواهیم داشت، که دنیا بازی و ابزار بازی وسایل درون دنیاست، از همین رو کودکان در هر زمان و مکانی دوست دارند بازی کنند و برای بازی از هر وسیلهای که در اختیارشان باشد استفاده میکنند، چه اسباب بازی باشد، چه آنها آن را اسباب بازی بدانند.
با توجه به این اصل که بازی برای کودکان مانند اکسیژن، امری ضروری و حیاتی است.
خصوصیات بازی:
· جذاب بودن.
· متنوع بودن.
· در دسترس بودن.
· عدم نیاز به ابزار خاص.
· قابل تکرار بودن
· متغیر بودن نسبت به سن افراد
· داشتن هیجان کافی
· به کار گیری خلاقیت کودکان.
· تخلیه انرژی
· ایجاد آرامش
· داشتن نشاط.
موانع بازی:
آنچه مسلم است، برای والدین امکان فراهم کردن شرایط فضاهایی مناسب برای بازی های پرهیجان وجود ندارد، متاسفانه برای بیشتر خانوادههای امروزی، امکان برخورداری از خانه های بزرگ که دارای حیاط، حوض آب و باغچه باشد، نیست و در پی آن امکان انجام برخی بازی های هیجان انگیز و همراه با سر و صدا که نیاز کودک هم درآن پاسخ داده میشود، وجود ندارد و یکی از جملاتی که کودکان زیاد میشنوند، تذکر در مورد آرام بودن و ندویدن و ... است.
اما استفاده از بازی برای تربیت صحیح:
برای ما روشن است که بهترین شیوه آموزش و ارتباط با کودکان از طریق بازی خواهد بود. آن هم بازی که همراه با خصوصیات ذکر شده باشد.
پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) می فرمایند: «شیطنت و بازیگوشی کودک به هنگام خردسالی نشانه زیادی عقل او در بزرگسالی است».
امام موسی بن جعفر (علیه السلام) فرمودند:
شایسته است کودک به هنگام خردسالی بازیگوش و شرور باشد تا در بزرگسالی صبور و شکیبا شود.
سپس فرمودند: شایسته نیست کودک جز این باشد.
چگونگی استفاده از بازی برای کودکان:
1- آموزش:
بازی تمرین آنچیزی است که کودکان از دنیای اطرف خود فرا گرفته و تکرارش میکنند، بنابراین میتواند نقش آموزشی خوبی ایفا کند.
برای بررسی عملکرد برخی از افراد بزرگسال، در روابط خانوادگی و اجتماعی، بازیهای دوران کودکی مورد بررسی قرار میگیرد، به دلیل این که بازی دوران کودکی، دانشگاه کودکان و زمینه ساز رفتارهای دوران بزرگسالی خواهد بود.
2- ارتباط:
همه انسانها میدانند برای ارتباط برقرار کردن با یک کودک باید راه بازی را در پیش بگیرند از ساده ترین شکل آن تا شکلهای متنوع آن،
با یک بازی ساده میتوان با کودکی که حتی از دیدن ما ناراحت و گریان شده است، ارتباط برقرار کرده و آن را به سمت خود کشاند.
وقتی به شکل بچهها رفتار شود، آن هم در قالب بازی و با زبان آنها با کودکان گفتگو شود، باعث میگردد کودک با فرد بزرگسال احساس نزدیکی کرده و در مورد آن نظر خوبی پیدا کند.
3- جذب:
کودکان به محیطهایی که در آنجا به راحتی توان بازی داشته باشند، علاقه وافری داشته و از آن مکان خسته نمیشوند.
این را غالب افراد تجربه کردهاند، که کودکان علاقهمند حضور در مکانهایی هستند که خاطره خوب بازی در آن مکان را داشتهاند حتی برای یک بار.
با توجه به مطالب ذکر شده، بازی میتواند ابزاری برای ارتباط با کودکان و جذب آنها به مسجد و شیوهای مناسب برای آموزش باشد
اما به علت خاص بودن مکان مسجد و وجود محدودیتها، نمیتوان به کودکان اجازه انجام هر گونه بازی در فضای مسجد را داد، از طرفی بهترین ابزار جذب و ارتباط با کودکان بازی است، که اگر بشود بازی متناسب با فضا و حرمت مسجد معرفی گردد، قطعا میتواند کمک بسزایی در جذب کودکان به فضای مسجد و ایجاد خاطرات شیرین از حضور در مسجد، بهره لازم در هدفهای دیگر را به دست آورد
مساجد با توجه به تفاوت امکانات و فضاهایی که در اختیار دارند، قطعا توانمندی یکسانی نخواهند داشت، اما با توجه به وجود یک فضای عمومی بزرگ، برای اقامه نماز جماعت، میتوان با مشورت با کارشناسان امر تربیتی، بهترین استفاده را از فضای موجود مسجد برد.
در این میان تجربه مساجد موفق در عرصه جذب کودکان نیز میتواند کمک بسزایی نماید.
منظور از بازی در مسجد، بازیهایی است که کودکان امکان انجام آن را در محیط خانه نداشته و یا به شکل ناقص بازی میکنند و همچنین شکل جمعی بازی، که خود نشاط و جذابیت لازم را برای کودکان دارد، این موضوع، «بازی دسته جمعی» برای بچههای امروز در فضای منزل امکان پذیر نیست به دلیل تعداد کم فرزندان و کم بودن ارتباطات فامیلی.
این موضوع باعث گردیده که بچه ها از لذت بازیهای دسته جمعی و همراه با گروه همسالان خود محروم شوند و این به عنوان یک خلا در روند رشد شخصیت و رشد اجتماعی کودکان احساس میگردد.
گرچه بیان این نکته لازم است که قطعا انجام بازیهای گروهی بچهها، نیاز به وجود فرد بزرگتر و مربی در کنار فرزندان دارد.
چند نکته پایانی:
· در بازی رعایت هم سن بودن کودکان امری الزامی است، به دلیل تفاوت کودکان غیر همسال در فهم مطالب، قدرت بدنی، سرعت انتقال، میزان قدرت تکلم و .... این موضوع نقش مهمی در اثر گذاری بازی خواهد داشت.
· رعایت همجنس بودن افرادی که با هم بازی میکنند نیز امری روشن و واضح است.
· انجام بازیهای متناسب با سن و علاقه افراد جذابیت موضوع را بالا میبرد.
· تنوع در بازیها و عدم تکرار، نیز موضوعی قابل تاملی خواهد بود.
· بازیهای دارای تحرک زیاد نسبت به بازیهای به شکل نشسته اولویت دارد.